entiti

membaca menambahkan pengetahuan,
berdiskusi mematangkan diri,
beramal membentuk diri agar lebih sempurna....
perlahan-perlahan kayuh

Monday, August 1, 2011

Perlunya berjiwa besar ( bhg 7 )

“Hari ini ada pjk” senyum Ramdan sambil mencapai baju sukan yang telah tersedia di dalam almarinya. Seperti kebiasaan, Pn Nora akan menyediakan sepersalinan baju sukan untuk anak kesayangannya pada malam rabu. Beliau amat memahami perasaan anak tunggalnya itu dengan matapelajaran pendidikan jasmani dan kesihatan. “Ramdan, mak sudah lipatkan baju sekolah kamu dalam beg plastik” beritahu Pn Nora kepada Ramdan agar dibawa baju sekolah tersebut untuk disalin selepas waktu pjk nanti.

Raja Chulan, nama rumah sukan yang tertera pada belakang baju sukan yang dipakai oleh Ramdan. Seperti kebiasaan, Murid-murid 1 progresif akan berbaris mengikut rumah sukan masing-masing di hadapan setor sukan sambil menanti kedatangan cikgu zakaria, guru pendidikan jasmai dan kesihatan mereka. “Hari ini kamu hendak main apa ?” Tanya cikgu zakaria kepada murid-muridnya. Serta-merta murid-murid lelaki satu progresif menyebut perkataan bola sepak sebagai jawapan pertanyaan cikgu Zakaria itu tadi. Sejurus pintu setor sukan dibuka, cikgu zakaria segera mendapatkan sebiji bola sepak yang tersusun rapi diatas rak. “Nah, cikgu mahu kamu semua main baik-baik ya” nasihat cikgu zakaria sambil memberi bola sepak itu kepada Izzat. Sedang beberapa daripada mereka sudah berlari-lari ke tengah padang menunjukkan kegirangan diberi peluang bermain bola sepak di sekolah buat kali pertama.

“Kamu pula nak main apa hari ini ? “ Tanya cikgu Zakaria kepada murid-murid perempuan 1 progresif. Mereka hanya terdiam sahaja. Tidak seperti murid-murid lelaki yang sangat aktif untuk bersukan. “cikgu Zack, boleh kami tengok budak laki main bola sepak” tanya Syazana kepada cikgu Zakaria. Tanpa berfikir panjang, cikgu Zakaria menuruti sahaja akan apa yang diminta oleh murid-murid perempuannya itu. murid-murid perempuan terus bergegas ke tepi padang dan mendapatkan lokasi yang paling selesa untuk menyaksikan rakan-rakan lelaki mereka bermain bola sepak di tengah padang.

“Ramdan, kau tahu kan aku ni bukanlah hebat sangat main bola sepak, kau bantu aku yer“ beritahu karim kepada ramdan sambil menuju ke tengah padang. Ramdan hanya tersenyum dan menganggukkan kepala tanda setuju akan permintaan kawan karibnya itu. Permainan dimulakan sebaik cikgu Zakaria meniup wisel berwarna hitam yang tergantung dilehernya. Cikgu Zakaria sekadar berada di tepi padang untuk menyaksikan sahaja murid-muridnya bermain dengan penuh bersemangat.

“Siapa nama budak yang memakai baju raja chulan dan seluar biru gelap tu“ tanya cikgu Zakaria kepada murid-murid perempuan sambil menuding jari ke tengah padang. “Nama dia Ramdan, cikgu” jawab Fatin bersahaja yang kebetulan berdiri di sebelah cikgu Zakaria. “Hmm, boleh tahan juga dia main“ monolog cikgu Zakaria serta-merta. Cepat-cepat cikgu Zakaria mengeluarkan pen dan kertas yang semamangnya tersedia di poket seluar track yang dipakainya lalu menulis nama Ramdan agar nama itu tidak lupa dari fikirannya.

Bersambung…

No comments:

Post a Comment