entiti

membaca menambahkan pengetahuan,
berdiskusi mematangkan diri,
beramal membentuk diri agar lebih sempurna....
perlahan-perlahan kayuh

Saturday, February 5, 2011

Perlunya berjiwa besar. ( bhg 4)

Sesi persekolahan untuk hari pertama tamat pada jam 12.30 tengahari. Kelihatan murid-murid begitu ceria selapas cikgu terakhir memberi salam sebelum pulang. Sambil mengemas alat tulis dan buku-buku, Karim mengingatkan Ramdan akan sekolah fardu ain yang perlu dihadiri pada petang ini. Ramdan mengangguk tanda setuju untuk pergi bersama-sama Karim ke sekolah fardu ain itu. Sedang karim tidak putus-putus bercakap, mata Ramdan sempat mencuri untuk memandang Syazana yang begitu sopan mengemas barang peribadinya di sudut hadapan kelas.

“Ramdan, kau dengar tak apa aku cakap tadi” tegur karim serta-merta setelah mendapati bualannya tidak diendahkan oleh rakan karibnya itu. “eh, aku dengar la Karim, kau cakap pasal sekolah fardu ain kan?” tanya Ramdan untuk berselindung daripada Karim. Karim hanya menggelengkan kepala untuk tidak memanjangkan perbualan mereka. Pada masa yang sama, karim seperti beria-ia untuk pulang. Mungkin ada banyak perkara yang ingin dikongsikan bersama keluarganya di rumah.

Seperti kebiasaanya, Ramdan akan pulang terlebih dahulu ke rumah mak ngah untuk makan tengah hari. Lebih kurang pada pukul 1.30 petang, baru ibunya akan menjemput Ramdan pulang ke rumah untuk bersiap-siap ke sekolah fardu ain. Mak ngah ialah kakak kepada bapa Ramdan. Disebabkan Ramdan telah dijaga sejak kecil, dia tidak begitu kekok untuk bersama-sama keluarga mak ngah. Tambahan pula, anak-anak mak ngah kesemunya telah besar, jadi tidak menjadi halangan untuk mak ngah menjaga Ramdan seperti anak sendiri.

Pukul 2.30 petang Ramdan dan Karim akan bergerak ke sekolah fardu ain yang terletak lebih kurang 200 meter dari rumahnya. Dengan mengenakan baju melayu putih ‘cotton’ dan bersongkok, mereka berjalan kaki menuju ke sekolah petang itu. Dalam perjalanan itu, Karim sempat bertanya kepada Ramdan ”Ramdan, kenapa kita kena pergi sekolah fardu ain, bukan ke kita dan pergi sekolah pagi tu?” Ramdan memikir akan persoalan Karim itu. Mungkin ada benar juga kata-kata daripada rakannya itu. Seperti biasa, tiada jawapan yang keluar dari mulut Ramdan pada ketika itu.
Bersambung…

No comments:

Post a Comment