entiti

membaca menambahkan pengetahuan,
berdiskusi mematangkan diri,
beramal membentuk diri agar lebih sempurna....
perlahan-perlahan kayuh

Wednesday, February 2, 2011

H1N1 dan cicakman

Pada pertengahan tahun 2007, masyarakat dunia dikejutkan dengan penularan penyakit selesema burung (H5N1) yang disebarkan melalui haiwan unggas seperti ayam, itik, angsa dan burung merak. Kesannya, beribu-ribuya nyawa telah terkorban dek penyakit yang tidak diketahui puncanya. Terbaru, kita sekali lagi digemparkan denga satu lagi penyakit yang seakan-akan H5N1 dan dipercayai lebih berbahaya bebanding selsema burung.

Influenza A H1N1 atau lebih sinonim dengan nama selsema babi dipercayai mula dikesan secara serius pada awal tahun 2009 yang lalu. Umum mengetahui, penyakit pembawakan manusia ini dipercayai mula dikesan di negara Mexico dan Amarika Syarikat(AS). Ramai yang tidak menjangkakan dimana selsema babi hanya mengambil masa dalam beberapa hari sahaja untuk tersebar ke serata dunia termasuk Malaysia.

Dalam membincangkan mengenai isu selesema babi, suka saya untuk berkongsi akan satu maklumat. Cakna atau sebaliknya, bahawa penyakit H1N1 lebih tertumpu kepada golongan dewasa seperti para pelajar serta pekerja. Dengan nada berbeza, amat jarang kita dikhabar akan kanak-kanak telah dijangkiti penyakit ini. Justeru itu, saya berpendapat bahawa golongan dewasa samada pelajar mahupun pekerja lebih mudah dijangkiti selesema babi kerana mereka lebih kerap terdedah di kawasan umum.
Disamping itu, ditambah pula dengan sikap masyarakat kini yang memandang enteng akan langkah penjagaan membuatkan selesema babi ini lebih cepat tersebar dari individu ke individu yang lain.

sekadar gambar hiasan
Hingga kesaat ini, masyarakat tidak dimaklum akan punca sebenar terhadap selesema babi. Pelik dan hairan, bagaimana satu-satu penyakit yang tidak pernah dialami oleh penduduk dunia sudah tersedia vaksin untuk merawat penyakit ini ? Berfikir secara logik, mana mungkin satu-satu vaksin boleh disiapkan dalam masa yang terlalu singkat. Vaksin yang dikenali sebagai tamiflu telah berjaya dihasilkan oleh saintis-saintis AS dan perlu dibeli dengan kos yang amat tinggi bagi negara yang mengalami selesema babi. Sehubnungan itu, saya berandaian polimik selesema babi ini seakan-akan seperti filem Cicakman 2: planet hitam arahan Yusry Halim. Renung-renungkan

2 comments: